Wednesday 14 November 2012

Cinta tu Apa ???

Cinta?

Cinta adakalanya indah
Adakalanya menggoncangkan hati
Adakalanya membahagiakan
Adakalanya memeritkan
Tetapi kenapa manusia tetap mencari cinta?
Adakah manusia ni makhluk yang degil or tak faham bahasa? :)

 Ha.. ni nak gtaw. Cinta tu fitrah yang memang wujud dalam diri manusia. Melalui pembacaan saya cinta secara tabi'i adalah keperluan hidup setiap insan. Korg pun mesti pernah rasa cinta kan..??? Saya pun pernah hehe :) And cinta tu suci malah membahagiakan. Korg pun mesti pernah bercinta, merasa cinta n bahagiakan..???? Saya yakin semua orang pernah. Saya pun pernah jugakkkk :) Tapi korg jangan salah langkah. Memang cinta membahagiakan tapi tanya hati kenapa kita semua perlukan cinta? Cinta bukannya something untuk melayani nafsu kita. Kita kenalah letak cinta tu di tempat yang betul. Tepat di dalam hati kita :) Allah bagi kita rasa cinta so manfaatkan cinta tu kepada empunya cinta tu dulu iaitu Allah. Kalau kita mencintai Allah insyaAllah Allah akan mentadbir hati kita ke jalannya. So tak da lah kita nak bercinta sesuka hati kan :) Jagalah cinta dengan Allah dan Allah akan jaga cinta kita sesama manusia.

Nak share sikit dengan korg :) Dalam buku Istikharah cinta ni ada tulis menurut ulama Ibnu Hasyim dari Andalusia, 

"Cinta tu bagaikan pohon, akarnya menghujam ke tanah, dan pucuknya banyak berbuah"

Maksudnya Allah nak hambanya hidup dalam cinta yang sempurna. Semua orang nak cinta yang sempurna kan? Tapi biasalah dalam hubungan mesti ada masalah, cabaran. Kita kenalah kuat. Hati kena kental :) Dalam cinta penting sangat pengorbanan. Its ok kalau si dia tak nampak pengorbanan kita. Its ok if si dia menghina usaha kita tetapi Allah tak. Allah akan bagi ganjaran yang setimpal dengan usaha kita. Jangan takut kehilangan tapi berani lah berjuang. Usaha doa dan tawakkal :) insyaAllah.  

Ingattttttttt... Bukan kita je yang bersedih sebab cinta. Tapi ramai lagi yang bersedih sebab cinta sampai ada yang sanggup bunuh diri. Subhanallah. Jangan.. jangan.... jangan kau ulangi lagi hehe. Tolong la jangan buat kerja gila tuh. Kita ada tuhan. Kalau ada masalah cakap ngn tuhan jangan bunuh diri. Dosa besaqqqqqq!

Saya tahu ramai yang sedang kecewa and ada yang dah give up dengan cinta. Janganlah give up. Pertahankan. Usahakan. Cinta ni boleh membolak balikkan hati manusia. So kita kena kuat.

Allah tu Maha Pengasih. Maha luas ilmuNya. Dia tahu kita boleh sambut ujian yang dia bagi dengan sebaiknya. Sebab tulah kita terpilih. Betul tak? :) 

 Sayangilah Hati . Jagalah kesejahteraan dan keamanan hati kita. Kita semua mampu melakukannya :)

Mudah-mudahan insyaAllah :)


Puncak Perdana
12.40 am
14/11/2012

2 comments:

  1. Kita hamba Allah. So, jgn jadi hamba cinta. Biar becinta tu dengan izin Allah.. kan cik angah sayang kan?

    ReplyDelete
  2. yup betol tuh! cik along sayang :)
    Jadi hamba cinta nie hidup jd gelap gelita
    tp jadi hamba Allah n abdikan cinta kepada Allah
    Subhanallah dunia ibarat xda malam. Terang! :)

    ReplyDelete